Profilaktyka otyłości w okresie menopauzy

Ponad 53% kobiet w Polsce ma nadwagę, systematycznie wzrasta odsetek osób chorych na otyłość (choroba ta występuje już u 23% kobiet). Około 70% kobiet w wieku okołomenopauzalnym ma nadmierną masę ciała.

Menopauza to okres w którym kobieta przestaje miesiączkować na skutek wygasania czynności hormonalnej jajników. Ustanie cykli miesiączkowych jest wynikiem obniżania się poziomu estrogenów w organizmie kobiety. W Polsce ostatnie krwawienie miesiączkowe kobiet statystycznie występuje między 50-52 rokiem życia.

Główne objawy tego procesu to: zmęczenie, uderzenia gorąca, pogorszenie samopoczucia, zaburzenia snu, nerwowość, obniżenie libido, pogorszenie pamięci i koncentracji, nadmierna potliwość oraz wzrost masy ciała.

 

Nadmierna masa ciała a menopauza:

  • Wraz z wiekiem z reguły dochodzi do obniżenia podstawowej przemiany materii, po zakończeniu wzrostu – średnio o 2% na 10 lat.
  • W wyniku zmian w organizmie dochodzi do spadku wydolności fizycznej oraz osłabienia co może skutkować obniżeniem aktywności fizycznej kobiet.
  • Pogorszenie samopoczucia charakterystyczne dla tego okresu może sprzyjać nadmiernemu podjadaniu wysokoenergetycznych przekąsek.
  • Charakterystyczną cechą otyłości w okresie menopauzy jest gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha.
  • Otyłość brzuszna wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie tętnicze, zawał serca, udar mózgu), nowotwory (macicy, piersi, przewodu pokarmowego), cukrzycę typu 2 czy choroby wątroby.
  • Odpowiedni styl życia (dieta i aktywność fizyczna) są niezbędne w celu zmniejszenia ryzyka chorób oraz poprawy jakości życia.

 

Rola składników odżywczych w diecie

Fitoestrogeny

  • Związki organiczne zawarte w roślinach, działające w organizmie ludzkim podobnie do estrogenów tj. hormonów płciowych.
  • Głównym źródłem jest soja i produkty z niej otrzymywane.
  • Wysokie spożycie soi i produktów sojowych może wiązać się z obniżeniem ryzyka rozwoju raka piersi oraz zmniejszeniem częstości występowania objawów menopauzy i osteoporozy wśród kobiet.

 

Witamina D

  • Dobrym źródłem są ryby, jaja, wątroba oraz olej z ryb. Niezwykle ważna jest również synteza skórna odbywająca się pod wpływem promieniowania słonecznego UVB.
  • Niedobór witaminy D i menopauza wpływają na wzrost ryzyka występowania zaburzeń dotyczących układu kostnego, chorób układu krążenia, chorób metabolicznych i nowotworowych, dlatego niezbędne jest utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D.

 

Kwas foliowy

  • Głównym źródłem są warzywa liściaste, owoce cytrusowe, drożdże, wątroba, mięso oraz pełne ziarna zbóż.
  • Wśród kobiet po menopauzie suplementacja kwasu foliowego obniża stężenie homocysteiny (aminokwasu siarkowego) we krwi, co zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru.

 

Kwasy tłuszczowe omega-3

  • Źródło kwasów omega-3 stanowią oleje roślinne oraz tłuszcze ryb.
  • Odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 – EPA oraz DHA wraz z dietą i suplementacją zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworu piersi.

 

Postaw na zdrowy tryb życia:

  • Zadbaj o zdrową dietę – Jedz produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce oraz rośliny strączkowe. Ogranicz nadmierne spożycie cukru, soli, czerwonego mięsa i alkoholu.
  • Zadbaj o regularną aktywność fizyczną – Wykonuj ćwiczenia wzmacniające mięśnie o umiarkowanej intensywności minimum 2-3 razy w tygodniu (optymalnie codziennie).
  • Kontroluj masę ciała – Waż się regularnie, na czczo, nie częściej niż raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze.
  • Zadbaj o zdrowy i higieniczny styl życia.
  • Naucz radzić sobie ze stresem, zadbaj o odpowiednią długość i jakość snu. Unikaj używek (nikotyna, alkohol, środki psychoaktywne).

Opracowano na podstawie materiałów udostępnionych w ramach akcji Narodowego Funduszu Zdrowia – Środa z Profilaktyką

Aktualności

zobacz więcej aktualności
obrazek przedstawia dziecko przebrane za lekarza i badające misia PEDIATRIA wraca z Minogi do Skały :)

28.11.2022

PEDIATRIA wraca z Minogi do Skały :)

Od 1 grudnia Poradnia Pediatryczna wraca do naszej Przychodni w Skale – oddajemy do użytku nowo wyremontowane pomieszczenia na I piętrze. Odrębnie funkcjonować będzie Poradnia Dzieci Chorych i Poradnia Dzieci Zdrowych. W każdej części zlokalizowano gabinet lekarski, gabinet zabiegowy i poczekalnię. Zapraszamy! Rejestracja telefoniczna pod nr tel. 12/389 00 51;  12/416 29 64

czytaj dalej o PEDIATRIA wraca z Minogi do Skały :)
zdjęcie rtg kręgosłupa Pracownia RTG nieczynna

26.10.2022

Pracownia RTG nieczynna

Szanowni Pacjenci, Informujemy, iż w związku z rozpoczęciem ostatniego etapu remontu Przychodni Rejonowej w Skale, Pracownia RTG jest nieczynna do połowy listopada. Pacjenci, którzy otrzymają pilne skierowanie na badanie RTG od lekarza SPZOZ w Skale, mogą wykonać je bezpłatnie w NZOZ SONO-X sp. z o.o. Rejestracja pod numerem telefonu: 12 422 99 16.

czytaj dalej o Pracownia RTG nieczynna
kobieta trzyma przy piersi różową wstążeczkę - symbol walki z nowotworem piersi Badania profilaktyczne 24 listopad 2022r.

25.10.2022

Badania profilaktyczne 24 listopad 2022r.

Szanowni pacjenci, SPZOZ w Skale informuje, że w dniu 24.11.2022r. w Przychodni Rejonowej w Skale odbędą się badania profilaktyczne dla mieszkańców powiatu krakowskiego. Rejestracja pod numerami telefonów podanymi na plakatach.

czytaj dalej o Badania profilaktyczne 24 listopad 2022r.
obrazek przedstawia dziecko przebrane za lekarza i badające misia Harmonogram pracy Poradni Pediatrycznej 12.09-23.09

09.09.2022

Harmonogram pracy Poradni Pediatrycznej 12.09-23.09

Szanowni Państwo, Przedstawiamy harmonogram pracy Poradni Pediatrycznej w dniach 12.09.2022 – 23.09.2022 w Ośrodku Zdrowia w Minodze     lek. A. Morawska-Kubaty lek. M. Nowakowska lek. B.Drozdzowska 12 poniedziałek 14.00 – 18.00 x x 13 wtorek 08.00-14.00 x x 14 środa 13.00-18.00 08.00-13.00 x 15 czwartek 08.00-14.00 14.00-18.00 x 16 piątek x 13.00-18.00 80.00-1x.00 19 […]

czytaj dalej o Harmonogram pracy Poradni Pediatrycznej 12.09-23.09